TABORKERK

Orgel & vleugel

Yamaha C5 vleugel

VleugelEen grondige revisie heeft onze Yamaha C5 vleugel boven zichzelf doen uitstijgen. Lees de verantwoording van revisator Matthijs Jongepier (Vapushtara Piano Service) en je begrijpt waarom de klank prachtig is en pianisten onder de indruk :

'Als uitgangspunt heb ik een Yamaha C5 van 30 jaar oud genomen. In deze revisie heb ik mij vooral gericht op het vervangen van de besnaring en van de hamerkoppen met stelen, aangezien de zangbodem, kammen en stemblok in uitstekende staat waren en zijn. Nadat de oude snaren waren verwijderd, kon de zangbodem goed worden schoongemaakt en konden uiteindelijk de nieuwe snaren worden gemonteerd. Tegelijk met de besnaring werden ook de stempennen, agraffen en dempervilt vervangen.

De revisie van het mechaniek bestond, naast het op orde maken van toetsinvoeringen en vernieuwen van het klavierraamvilt, vooral uit het vernieuwen van de hamerkoppen en de stelen. De nieuwe hamerkop is van Duitse makelij, vergelijkbaar met wat in de huidige Yamaha vleugels wordt gebruikt. Deze werden op nieuwe stelen gelijmd, zodat elke hamer een nieuw kapsel of draaischarnier heeft en een nieuwe roulette, het leren rolletje aan het begin van de steel, waarmee de hamer naar de snaar wordt gelanceerd.

Wanneer al het inbouwwerk is gedaan, dan kan de volgende fase van de revisie worden uitgevoerd, het afregelen van het mechaniek en uiteindelijk de intonatie. De volgende fase was het afregelen van alle mechaniekonderdelen. Zodat de beweging van de vingers van de pianist op de toets, zo effectief en nauwkeurig mogelijk wordt omgezet in hamerbeweging en klank.

Het intoneren is het laatste onderdeel van de revisie. De kunst van het intoneren is om de hamerkop de juiste elasticiteit te geven, waardoor de piano mooi rond klinkt tijdens zacht spelen, en waarbij de toon steeds meer helderheid en kern krijgt naarmate er harder wordt gespeeld. Dat stelt een pianist uiteindelijk in staat om niet alleen hard en zacht te spelen, maar ook om de klankkleur te beïnvloeden met het touché.'

Orgel grote zaal

OrgelHet orgel in de grote zaal is in 1971 gebouwd door de firma Gebr. Van Vulpen (Utrecht). Adviseur was Jan Jongepier.

Dispositie
• Manuaal 1: Prestant 8' - Holpijp 8' - Octaaf 4' - Octaaf 2' - Mixtuur 1⅓' 4 sterk.
• Manuaal 2: Gedekt 8' - Roerfluit 4' - Woudfluit 2' - Sesquialter 2 sterk - Dulciaan 8'.
• Pedaal: Subbas 16' - Gedekt 8' (C-f gecomb. met Subbas).
• Koppelingen: manuaal 1 aan pedaal - manuaal 2 aan pedaal - manuaal 2 aan manuaal 1.
Mechanische sleepladen. Manuaalomvang: C-g3; pedaalomvang: C-f1.

Orgel kleine zaal
Het orgel in de kleine kerkzaal is in 1963 door de firma Gebr. Van Vulpen (Utrecht) gebouwd voor de Ontmoetingskerk te Middelburg. In 1972 plaatsen zij het over naar Purmerend.
• Manuaal: Holpijp 8' - Prestant 4' - Roerfluit 4' - Octaaf 2' - Mixtuur 1' 2 sterk bas/discant.
• Pedaal: aangehangen.
• Mechanische sleeplade. Manuaalomvang: C-f3. Pedaalomvang: C-f1.