TABORKERK

Tijdloze vormgeving

De Taborkerk is de thuishaven van de Protestantse Gemeente Purmerend. Het gebouw dateert uit de jaren 70. De grote zaal heeft de vorm van een tent. De ruimte wordt gedefinieerd door het enorme zadeldak en de schuin weglopende wanden met aan beide kopse einden grote glaspartijen en het gebrandschilderde raam.

De recente renovatie is geïnspireerd op de modernistische stroming van eenvoud, licht en ruimte. De ruimte is teruggebracht tot een eenvoudige witte hoofdvorm, waarin de eikenhouten liturgische elementen, het podium en het bestaande glas-in-lood raam prachtig tot hun recht komen. Door gebruik te maken van een beperkt palet van kleuren en materialen ontstaat een rustige, sacrale ruimte. De zo nieuw ontstane zaal is ingetogen en tegelijkertijd indrukwekkend.
Door de ronde vormgeving van de wanden en trappartijen van het liturgisch centrum, vormt deze het natuurlijk zwaartepunt in de ruimte. De gekromde wand boven het podium is zo geplaatst dat ze gebruikt kan worden voor de beamerprojectie, die zichtbaar is vanaf iedere plek in de zaal.

De zaal en het podium zijn flexibel in gebruik en opstelling en worden gebruikt voor kerkdiensten, voorstellingen, concerten, koren, uitvaarten en lezingen. Om de zaal bij kleinere bijeenkomsten optisch te verkleinen is een scherm ontworpen. Deze mondt uit in een stiltekapel die de vorm heeft van een slakkenhuis. De kapel is hierdoor een onderdeel van de zaal, alsmede een intieme ruimte voor stilte, herdenking en gebed.
Het eikenhout en de ronde vormen van het liturgisch centrum komen terug in de meubelen en de kamerschermen. De meubelen zijn opgebouwd uit vele naast elkaar geplaatste latten. Ieder afzonderlijk latje is recht, maar vormen samen een complex dubbel gekromd vlak. Hiermee verbeelden ze de kracht van de ecclesia, de gemeenschap. Tegelijk verwijzen de meubelen naar de vormen en ordeningsprincipes in de natuur.

Architect: Van Kooten Architectuur,

Aannemer: Gebroeders Winkelaar,